|
Arany László: A Blue Origin űrhajó |
|
|
|
|
|
A magánűrhajók versenyébe az
amazon.com alapítója,
Jeff
Bezos
is beszállt.
Komplett űr-rendszerek
kifejlesztése céljából magánvállalatot alapított
Blue
Origin
néven. A vállalat legfontosabb célja embereket szállító űrhajók
felbocsátása, az eddigiekhez képest töredék költségvonzat mellett,
miközben az egyes repülések biztonságát a jelenlegit messze
maghaladó szintre emelik. Az elképzeléseket több fokozatban kívánják
megvalósítani, a szuborbitális repülésektől a földkörüli pályára
történő kijutásig, miközben minden egyes következő fázist az előzőre
alapoznak. A társaság mottója: „Gradatim Ferociter”, azaz
„Szigorúan, lépésről-lépésre”. A
Blue
Origin
különböző technológiákat fejleszt, a függőlegesen fel- és leszálló
(VTVL) szuborbitális, illetve orbitális pályát elérő űrhajók
megvalósítása érdekében.
Az elképzelések
megvalósításához vezető úton döntő lökést adhat az
Egyesült Felbocsátási
Szövetséggel (ULA)
kötött szerződés.
1.
ábra. A
Blue
Origin vállalat
logója, benne a jelmondat: „Szigorúan, lépésről-lépésre”. A
Blue
Origin
(Kék Eredet) vállalat kezdetben a szuborbitális repülések
megvalósítására koncentrált, megépítette a Texas államban, Culberson
megyében található gyárában az
Új
Shepard
névre keresztelt űrhajóját, majd ki is próbálta repülés közben. A
vállalat eredeti terveinek megfelelően, az
Új
Shepard
űrhajónak már 2010-től kereskedelmi alapon működő szuborbitális
repüléseket kellett volna végrehajtania, űrturisták szállítását
lebonyolítva, hetente egy fellövéssel kalkulálva. Egy 2008-ban
nyilvánosságra hozott menetrend szerint a
Blue
Origin tervei
alapján a földkörüli pályára szánt űrhajójuknak már 2011-ben át
kellett volna esni az első automatikus repülésen, és 2012-től kezdve
pedig űrhajósokat kellett volna felvinnie a világűrbe. Azonban a
vállalat honlapja 2013. eleje óta semmiféle újabb időpontot nem
közöl az első repülésre vonatkozóan.
2014. végén hangzott el a nyilvánosság előtt a bejelentés, miszerint
szerződéskötésre került sor, ennek értelmében a
Blue
Origin
rakétamotorokat szállít az USA legnagyobb hordozórakéta-felbocsátó
vállalata, az
Egyesült
Felbocsátási
Szövetség (ULA)
részére, miáltal a
Blue
Origin az
Egyesült Államok egyik legnagyobb rakéta-hajtómű beszállítójává
válhat. Történeti előzmények
Jeff
Bezos,
a
Blue
Origin alapítója,
már gyermekkora óta élénk érdeklődést tanúsított a világűr rejtélyei
iránt. 2013-ban megjelent életrajzából megtudjuk, hogy évtizedekkel
ezelőtt, 1982-ben, interjút adott a Miami Herald magazinnak, miután
megbízták a végzős diákok beszédének megtartásával a középiskola
záró ünnepségén. Az akkoriban 18 éves
Bezos
elmondta, űrhoteleket, szórakoztató központokat és 2-3 millió ember
ellátására képes világűri kolóniákat szeretne megépíteni, mindez
pedig a Föld megóvását fogja eredményezni. Majd kiegészítette még
ezt azzal, hogy a cél a Föld esetleges kitelepítése, egész bolygónk
parkká hatalmas alakítása.
Mióta a Blue
Origint
megalakították, notóriusan betartják a terveikre vonatkozó
beszámolók szűkszavúságát. A kezdeti időkben, amikor a vállalatot
még be sem jegyezték hivatalosan, főként bolygóvédelmi tanulmányok
készítésével foglalkoztak munkatársai. A vállalat sohasem ismerte be
nyilvánosan ilyen jellegű munkákban való részvételét, ahogy a
kutatásai eredményeit sem tárta a nagyközönség elé. Habár már
2000-ben bejegyezték hivatalosan, minderről a nagyközönség csak
2003-ban szerzett tudomást, amikor
Bezos
földterületeket kezdett Texas állam területén felvásárolni, az
illetékesek pedig nyomon követték ezeket a befektetéseket. A helyi
politikai erők is érdeklődni kezdtek a beruházások, s az őket
végrehajtó társaságok iránt, ezek között pedig néhány igen különös
elnevezést is találtak, ám a szálak minden esetben
Bezos
kezében futottak össze.
2005. januárjában Bezos azt
nyilatkozta a Van Horn Advocate szerkesztőjének, hogy a
Blue
Origin olyan
szuborbitális űrhajót fejleszt, amely függőlegesen száll fel és -le,
miközben három, vagy több űrhajóst juttat fel a világegyetem
határára. Az űrhajó és annak technológiai megoldásai a
McDonnell
Douglas
DC-X és annak
utódja, a
DC-XA-ra
épültek.
Bezos a
Reutersnek nyilatkozott 2004-ben, elmondta, vállalata reméli, hogy
fejlődést sikerült elérniük a földkörüli pályára vezető űrhajózás
területén. 2005. januárjában a vállalat honlapjáról megtudhattuk,
szeretnék megalapozni az ember állandó jelenlétét az űrben, s habár
a 2007-es tervekből még hiányzott a „szigorúan, lépésről-lépésre”
meghatározás, ehelyett, az űrrepülések költségeinek jelentős
lefaragása révén embertömegek világűrbe juttatásával számoltak, nem
kisebb célt kitűzve emellett, mint az emberiség szétáradását a
Naprendszerben. Ekkoriban, egészen 2006. november 15-ig, Neal
Stephenson scifi író is – részmunkaidőben – részt vett a
Blue
Origin
vállalat munkájában.
Egy 2011-es interjúban
Bezos
jelezte, olyan céget alapított, amely abban segít, hogy „bárki
eljuthasson a világűrbe”, és ennek érdekében, két célra kell
koncentrálnia: a
Blue
Origin
vállalatnak drasztikusan le kell csökkentenie a világűrbe jutás
költségeit, és jelentősen növelni az emberekkel végrehajtott
űrrepülések biztonságát.
2014. júliusában Bezos 500 millió
dollárral támogatta meg a
Blue
Origint, a
saját pénzéből.
2014. szeptemberében a vállalat és az
Egyesült
Felbocsátási
Szövetség (ULA) szerződést kötött
egymással, ennek értelmében a
Blue
Origin
nagyteljesítményű rakétahajtóműveket szállít – a BE-4-est –, az
Atlas V utódja részére; 2400 kN
tolóerő teljesítménnyel, e képessége pedig lehetővé teszi, hogy az
USA Nemzetbiztonsági Szolgálata igényeinek is eleget tegyen a
2020-as évektől. A bejelentés időpontjában nyilvánosságra hozták azt
is, hogy a Blue
Origin már
három éve dolgozik a szóban forgó rakétamotoron, s az új hajtóművel
felszerelt hordozórakéta első startjára már 2019-ben sor kerülhet.
Létesítmények A
vállalat székhelye Kentben található, Washington államban, Seattle
külvárosában, egy 10 hektáros ipari területen, ahol kutatási- és
fejlesztési munkák folynak. A fő kilövőhelyük Texas államban épült a
31.4517° északi szélesség és a 104.7628° nyugati hosszúságon, 6.3
km-re a kiszolgáló épülettől. 2013. augusztusában a
Blue
Origin
lízing-ajánlatot nyújtott be a NASA számára a floridai Cape Kennedy
Űrközpontban található 39A jelű starthely bérbe-vétele tekintetében,
miután a NASA költségcsökkentési törekvése szellemében úgy döntött,
a kihasználatlanul álló kilövőhelyeket bérbe adja, ezzel is
csökkentve a saját éves fenntartási költségeit. Az ajánlat a
startkomplexum megosztott, nem kizárólagos használatára vonatkozott,
hiszen számos, különböző típusú hordozórakéta felbocsátására
alkalmas, a költségek pedig ez esetben több vállalat között is
feloszthatók – hosszú távú bérbe-vétel esetén. A
Blue
Origin
mellett, mint szóba jöhető társhasználó lehetett volna pl. az
Egyesült
Felbocsátási
Szövetség. Ugyancsak ajánlatot tett
a starthely használatára a rivális
SpaceX
vállalat, ők azonban kizárólagos használatra pályáztak, a
személyzettel repülő űrhajóik számára.
2013. szeptemberében, még mielőtt az ajánlati időszak lejárt volna,
és még a NASA bármilyen hivatalos bejelentést tett volna a
beérkezett ajánlatok tekintetében, a
Blue
Origin az
Egyesült Államok Számvevőszékéhez (GAO) tiltakozást nyújtott be
azzal kapcsolatban, hogy a „NASA eltökélt szándéka kereskedelmi
bérletbe adni az űrrepülőgépes program által egykor használt, ám
azóta kihasználatlan 39A jelű indítóállást a
SpaceX
részére.” A NASA már 2013. október 1-ével szerette volna, ha a
lízing-szerződés érvénybe lép, a Számvevőszékhez benyújtott
tiltakozás azonban halasztotta a döntés kihirdetését, a vizsgálat
befejeződéséig, 2013. december közepéig. A
SpaceX
bejelentette, hajlandóak belemenni a 39A kilövőállás megosztott
használatába is. 2013. decemberében a Számvevőszék elutasította a
beadványt, a NASA mellé állt, kimondva, „a kiírás nem tartalmazott
semmiféle megkötést a megosztott, vagy a kizárólagos használatot
illetően” (?). A lízing-kiírásra vonatkozó dokumentum csupán
ajánlatokat kért, az ajánlattevőktől pedig indoklást a céljaik
megvalósításával kapcsolatosan, miért jobb az ő javaslatuk a többi
ajánlat-tevőénél, s még azt is kérték, írják le, miként kívánják a
létesítményt üzemeltetni.
Mindezek következményeként a NASA elfogadta a
SpaceX
ajánlatát 2013. végén, és aláírt velük egy 20 évre szóló bérleti
szerződés a 39A starthely használatára vonatkozóan, mely szerződés,
2014. áprilisában lépett hatályba. Kismagasságot elérő repülő eszközök Charon A
Blue
Origin
első kísérleti eszköze a
Charon
nevet kapta, négy darab, függőlegesen beépített Rolls-Royce Vipera
Mk. 301. sugárhajtómű gyorsította, nem pedig rakétamotorok. A
kismagasságban repülő berendezés kifejlesztésének célja az
automatikus irányítási és –vezérlési technikák kipróbálása volt;
továbbá annak meghatározása, hogy a vállalat milyen irányba
fejlessze jövendő rakétamotorjait. A
Charon
csupán egyetlen kísérleti repülést hajtott végre, a Mózes tavon,
Washington államban, 2005. március 5-én. 96 méteres magasságba
emelkedett, mielőtt irányított leszállást hajtott volna végre a
kijelölt területen. A
Charon jelenleg a Repülési
Múzeumban található, Seattle-ben, Washington államban. Goddard A
következő berendezés a
Goddard nevet
viselte (PM1
néven is ismert), első repülésére 2006. november 16-án került sor. A
kísérlet sikerrel zárult, a december 2.-ára tervezett repülésre
azonban sohasem került sor. A Szövetségi Repülésügyi Hivatal
adminisztrációs feljegyzései szerint, még további kettő, soha végre
nem hajtott repülés szerepelt a tervek között a
Goddarddal. Az Új Shepard szuborbitális rendszer A
vállalat jelenleg is építi az
Új
Shepard
űrhajóját szuborbitális repülések végrehajtása céljából. Az
Új
Shepard
rendszer két egységből áll: egy három, vagy még ennél is több
űrhajós szállítására alkalmas
Űrkabint
(Crew Capsule), valamint egy
Meghajtó
Egységet
tartalmaz (Propulsion Module). A két modul egyszerre száll fel, majd
a repülés közben szétválik egymástól. A szétválást követően a
Meghajtó
Egység
automatikus, függőleges, rakéta-hajtású leszállást hajt végre. Az
Űrkabin önálló pályát követ, majd
ejtőernyős leszállás következik, szárazföldre. Mindkét eszközt
begyűjtik és újra felhasználják. Az
Új
Shepard
irányítását a repülés egész ideje alatt fedélzeti számítógépek
végzik. Űrhajósok repülése mellett jelentős számú kutató részére
kívánják biztosítani a lehetőséget szuborbitális pályán történő
kísérletek végzésére.
A
Charlie Rose által vezetett televíziós műsorban 2007. november 19-én
Bezos elmondta, épül a második
kísérleti jármű, a harmadik pedig csak akkor fog elkészülni, amikor
majd a kereskedelmi alapú űrrepülések megkezdődnek. A
Szövetségi Repülésügyi Hivatal (NOTAM) jelezte, kísérleti repülést
jelentettek be 2011. augusztus 24-re. Az említett, Nyugat-Texasban
végrehajtandó repülés kudarcba fulladt, miután a földi irányítás
elvesztette a kapcsolatot az űreszközzel és az irányítást is
felette. A vállalat összeszedte az űreszköz maradványait kiterjedt
szárazföldi kutatást követően. A
Blue
Origin a
kísérleti jármű hibájának okát szeptember 2-án hozta nyilvánosságra.
Eszerint, ahogy a kísérleti berendezés elérte az 1.2 Mach sebességet
és a 14 000 méteres magasságot, „a repülésben instabilitás lépett
fel, eltérés mutatkozott az irányszögben a tervezetthez képest,
ezért riasztást kapott a repülés biztonságát szolgáló rendszer, az
pedig lekapcsolta a hajtóművet.”
2012. október 19-én a
Blue
Origin
sikeres kísérletet hajtott végre a kilövőállás gyors elhagyását
szolgáló
mentőrendszerrel,
Nyugat-Texasban, begyújtva a
mentőrendszer hajtóműveit,
biztonságos távolságba juttatva a szuborbitális repüléseknél
használandó, mérethű
Űrkabint egy
hordozórakéta-utánzatról. Az
Űrkabin
770 méteres magasságot ért el a hajtóművek működése mellett, majd
tovább repülve a tehetetlenségi pályán, később ereszkedni kezdett,
és ejtőernyőket használva ért le a földre, kb. 550 méterre a kilövés
helyétől.
Orbitális Űrrendszerek A
Blue
Origin
elkezdte fejleszteni az orbitális pályát megcélzó, pilótás
űrrendszerét is. Az ismételten felhasználható első fokozat
szuborbitális pályát repül majd be, s ugyanúgy függőlegesen száll
fel, mint bármelyik másik többfokozatú hordozórakéta. A fokozatok
szétválását követően a felső fokozat tovább gyorsítja az űrhajósokat
a földkörüli pálya elérésére, míg az első fokozat visszatér, és
rakétahajtást alkalmazva, irányított leszállást hajt végre,
hasonlatosan az
Új
Shepard
szuborbitális űrhajó
Meghajtó
Egységéhez.
Az első fokozat feltankolható és újra indítható, növelvén a
megbízhatóságot és csökkentve az emberek világűrbe juttatásának
költségeit. A
második fokozat emeli földkörüli pályára a
Blue
Origin kettős kúp
alakú űrhajóját, űrhajósokat és hasznos terhet juttatva a világűrbe.
A világűri feladatok elvégzését követően az űrhajó visszatér a földi
légkörbe, ejtőernyőket használ a biztonságos talajt-éréshez, miután
pedig elvégezték rajta a szükséges ellenőrzéseket, ismételten
felhasználható újabb repülésekhez. A
Blue
Origin
sikerrel hajtotta végre a Rendszer Igények Felülvizsgálatát (SRR) -
a komplett űrhajója tekintetében - 2012. májusában. Az Újrafelhasználható Hordozórakéta-rendszer
(RBS) tesztelése 2012-ben megkezdődött. A BE-3 folyékony oxigént és
folyékony hidrogént égető hajtómű üzemi próbáját a NASA fékpadján –
maximális terhelés mellett – már 2012. októberében végrehajtották. A
hajtómű sikerrel vizsgázott, a várakozásoknak megfelelően érte el
kb. 440 kN tolóerőt. Kísérleti repülések
-
Az első
kísérleti repülés: 2005. március 5. (Charon)
-
Második
kísérleti repülés: 2006. november 13. (Goddard)
-
Harmadik
kísérleti repülés: 2007. március 22. (Goddard)
-
Negyedik
kísérleti repülés: 2007. április 19. (Goddard)
-
Ötödik kísérleti repülés: 2011. május 6. (Új
Shepard Rakéta-meghajtású egysége – PM2)
-
Hatodik kísérleti repülés: 2011. augusztus 24.
(PM2, sikertelen, az
űreszköz elveszett)
-
Kilövőállásról történő
mentőrendszer próbája:
2012. október 19.
Rakétahajtómű fejlesztések BE-3 A
Blue
Origin
2013. januárjában jelentette be a nyilvánosság számára a
Blue
Engine
3, avagy
BE-3
(Kék Motor) fejlesztését. A
BE-3
új fejlesztésű, folyékony
hidrogén/oxigén (LH2/LOX)
kriogén üzemelésű rakétahajtómű, 490 kN maximális tolóerővel, ám
tartósan üzemeltethető 110 kN tolóerő mellett is, amikor irányított,
függőleges leszállást hajt végre a kijelölt célterületen.
Az első fékpadi próbákra már 2013-ban sor került
a NASA egyik kísérleti terepén.
2013. végére a BE-3 sikeresen
végrehajtotta a szuborbitális repülésekhez szükséges teljes
üzemidejű működést, szimulált leállítás és újraindítás mellett,
„demonstrálva a maximális teljesítmény melletti működést, a hosszú
idejű működést és a hajtómű újraindítását, egyetlen kísérlet
folyamán”. A NASA nyilvánosságra hozta a 2013. decemberi kísérlet
videóját, „a hajtómű több mint 160 újraindítás mellett – 9 és 100
másodperc közti időintervallumokban – összesen 2.5 óráig működött, a
Blue
Origin
kísérleti terepén Texasban, Van Horn mellett.”. BE-3U A
BE-3U hajtómű a
BE-3
módosított változata, a
Blue
Origin
hordozórakétájának második fokozataként fog szolgálni. A fúvókákat a
vákuum körülmények közötti működéshez optimálisabban
hozzáigazították, emellett számos további, gyártástechnológiai
változtatást hajtottak végre elállítása során, ez a típus ugyanis a
légkörben elég, ellentétben a
BE-3-mal,
mely ismételten felhasználható. BE-4 A
Blue
Origin
a korábbiaknál is sokkal nagyobb hajtómű fejlesztésébe kezdett
2011-ben. Az új hajtómű a
Kék
Motor 4, azaz
BE-4, változást
hoz a
Blue
Origin
fejlesztési munkájában az eddigiekhez képest, ez lesz ugyanis az
első, folyékony oxigénnel és folyékony metánnal üzemelő
rakétahajtóművük. A korábbi tervek szerint 2400 kN tolóerő leadására
lesz képes és kizárólagosan a
Blue
Origin
hordozórakétája használja majd. Az új hajtóművet a nyilvánosság
számára 20014. szeptemberében mutatták be.
2014. szeptemberében, a nyilvános bemutatással egy időben a
Blue
Origin
bejelentette, az
Egyesült
Felbocsátási
Szövetséggel együttműködve a
BE-4
fejlesztésében, a cél az, hogy éppen ez a rakétamotor váltsa fel az
Atlas V
hordozórakéta továbbfejlesztett változatában a jelenleg
alkalmazottat, azaz az
RD-180
orosz-gyártmányú hajtóművet. Az új hordozórakéta két db 2400 kN
tolóerejű
BE-4
hajtóművet használ majd az első fokozatában. A bejelentés
időpontjában a hajtómű fejlesztése már három éve folyt. Az
ULA szakértői szerint az új rakéta
első fellövésére legalább 2019-ig kell várni. Az
Egyesült
Felbocsátási
Szövetség
korábban az egyik tagjával, a
Boeing
vállalattal dolgozott közösen a
DARPA XS-1
újrafelhasználható hordozórakéta programon. A
BE-4
versenytárs lehet az
XS-1-re
vonatkozó jelen elképzelések tekintetében is.
Mentőegység-hajtómű A
Blue
Origin
már kifejlesztette a szuborbitális repüléseket végrehajtó
Űrtakabinhoz a csatlakozó
mentőegységet
2012. végén teljes körű kísérleti repülést hajtottak végre a
mentőegységgel, a szuborbitális
kapszula méretarányos modelljének használata mellett. Együttműködés a NASA-val A
Blue
Origin
magánvállalat, már számos fejlesztést hajtott végre közösen a
NASA-val. A vállalat 3.7 millió dollár támogatást kapott 2009-ben a
NASA-tól az Űrtörvény szellemében, az első
Kereskedelmi-alapú
Fejlesztési
Program (CCDev) keretében,
koncepciók és technológiák kifejlesztése céljából, a jövőbeni
pilótás űrrepülések lebonyolítása érdekében. Részt vett a NASA-val
társfinanszírozásban megvalósított kockázat-csökkentő kutatásokban,
melyek felölelik: 1. olyan „toló”-mentőrendszer kidolgozását, mely
alacsonyabb költségű a jelenleg alkalmazottaknál,
újrafelhasználható, elkerülhetők használata révén a leválasztásukkor
esetlegesen előforduló balesetek; erre a jelenleg alkalmazott,
„traktor” jellegű megoldásoknál komoly esély van. Továbbá: 2.
kompozit-anyagokból űrkabin építése úgy, hogy annak tömege
lényegesen csökkenjen, miközben az űrhajósok biztonsága növekszik.
Ez utóbbi egy nagyobb rendszer részét képezi majd, a jövőben
megépítendő kettős kúp alakú kapszulának; felbocsátása az
Atlas V
hordozórakétára vár majd. 2008. november 8-án hangzott el a
bejelentés, a
Blue
Origin a
CCDev
Űrtörvényből
következő valamennyi előírt mérföldkövét teljesítette.
2011. áprilisában a
Blue
Origin 22
millió dolláros kötelezettségvállalást kapott a NASA-tól, a
CCDev
Program 2. Fázisának teljesítéséhez. A következő mérföldkövek
szerepeltek az elvárások között: 1. Küldetés Koncepció
Felülvizsgálat (MCR) és Rendszer Követelmény Felülvizsgálat (SRR) az
orbitális pályára jutó űrhajó esetében, kihasználván a kettős kúp
alak repülés közbeni és a légkörbe való visszatéréskor mutatott
optimális viselkedését. Ezen kívül: 2. további munkálatok végzése a
toló-jellegű menekülőrendszerrel, beleértve a földi- és repülési
közbeni kísérleteket; és 3. A
BE-3
LOX/LH2 490
kN tolóerejű rakétahajtómű teljes tolóerőn és üzemi időtartamon
végrehajtott fékpados próbája.
2012-ben a NASA
Kereskedelmi-alapú
Fejlesztési
Programja a
következő fázisba lépett, kezdetét vette a
CCiCap
(Kereskedelmi-alapú
Személyzet-Integrációs
Képesség)
program, ennek fő célkitűzése, űrhajósok juttatása a
Nemzetközi
Űrállomásra
2017-től. A Blue
Origin nem
jelentkezett erre a megkeresésre, ám magánfinanszírozás révén
továbbra is folytatja a fejlesztéseket.
Lezárva: 2014. október 26. Forrás: Wikipédia http://www.blueorigin.com
http://www.nbcnews.com/science/space/bezos-vs-musk-blue-origin-ula-turn-heat-rocket-battle-n205581
http://cydonia.blog.hu/2011/09/03/balul_sult_el_a_blue_origin_tesztrepulese
http://www.citizensinspace.org/category/commercial-space/blue-origin/
http://apps.washingtonpost.com/g/page/national/blue-origin-engines-to-power-atlas-v-rockets/1320/ |
|